Tips voor gezond leven

Waarom is het toch zo moeilijk om te ontspannen? Waarom lijkt het alsof wij constant ingehaald worden door “tijd”? Het klinkt misschien wat oubollig maar er zijn echt manieren om stress los te laten en de baas te worden. Je moet het alleen wel ECHT zelf willen.

De Nederlandse Hartstichting geeft heel veel tips over een gezonde leefstijl.

Het RIVM (rijksinstituur voor milieu) heeft in een aparte website Loketgezondleven informatie verzameld met informatie over gezondheid in settings als school, gemeente, wijk en werk in Nederland.

Ontstressen

Leer jezelf manieren om stress de baas te worden. Denk aan bewust ademhalen, ontspanningsoefeningen, meditatie, yoga of massage. Als je niet weet waar je moet beginnen en hoe je het moet doen kun je mij bellen (015-2570775) of mailen.

ALGEMEEN:
tip 1. Stel (haalbare) doelen voor jezelf
tip 2. Bewaar je gevoel voor humor en wees niet lang boos
tip 3. Zorg voor voldoende beweging
tip 4. Zorg voor voldoende slaap
tip 5. Probeer te leren van verliezen, teleurstellingen en tegenslagen
tip 6. Koester vriendschappen en onderhoud je contacten
tip 7. Denk regelmatig aan alles waar je dankbaar voor of trots op bent
tip 8. Streef ernaar om te “zorgen” voor je medemens
tip 9. Wees matig met eten en eet minstens tweemaal per week vis
tip 10. Geniet van de kleine dingen van het leven

Voor uitgebreidere informatie: www.succesvolouderworden.nl

Ademhalingsoefening (staand)

Omdat het niet altijd mogelijk is te liggen of te zitten is het is de moeite waard jezelf aan te leren ook staand goed adem te halen.
Train jezelf in deze methode zodat je het zo snel mogelijk kunt toepassen.

Je staat met je beide voeten stevig op de grond .. een beetje uit elkaar … ontspan dan je schouders, leg je beide handen op je buik, het liefst onder je navel, en ontspan je schouders … adem weer rustig uit met een pff … en maak de spieren van je buik- en bekkenbodem klein .. voel je voeten… laat de spanning in je onderlichaam los… voel de ruimte die daar ontstaat… en adem daar naartoe in … help je adem eventueel om daar te komen door je buik en je taille wat boller en wat ronder te maken … houd je adem even beneden … en adem dan uit.
We gaan het nog eens proberen.
Je ademt rustig uit, niet lang, terwijl je de spieren van je buik en je bekkenbodem aanspant… laat hierna de spanning los, laat je buik maar naar voeren vallen… en voel de ruimte in je onderlichaam en adem daar naartoe in… op het einde houd je het even beneden …
We doen het nog een keer. Adem uit … span de spieren aan … voel je voeten … laat de spanning in je onderlichaam los… en voel hoe je adem daar nu naartoe gaat… maak je onderbuik en taille extra bol … je ademt weer rustig uit… laat de spanning los en adem in … je houd je adem daar beneden en rek je hierna maar weer uit en met het uitrekken probeer je zoveel mogelijk spieren van je lichaam te voelen.

Gezonde voeten

De voeten zijn voor veel mensen stiefkindjes. Ze zitten meestal ingepakt in sokken en (strakke) schoenen en krijgen vaak weinig aandacht. Het kan dus geen kwaad om eens stil te staan bij je voeten. We zetten zo’n 8000 tot 10.000 voetstappen per dag en dat betekent dat we op ons zeventigste zo’n 100.000 kilometer hebben afgelegd, dat is ongeveer twee en half keer de wereld rond! In de voetzool zitten veel zenuwuiteinden, waardoor voeten hele gevoelige en belangrijke onderdelen van ons lichaam zijn. Een dagelijkse verzorging van de voeten, die niet veel tijd hoeft te kosten wordt een belangrijke investering in je welbevinden.

Voetverzorging
Droog je voeten na het wassen goed af; ook tussen je tenen. Koop een voetencrème en masseer je voeten daar dagelijks mee in. Het kost niet veel tijd en je voeten zullen je er dankbaar voor zijn. Wintertenen krijgen geen kans meer, omdat deze korte dagelijkse massage de doorbloeding stimuleert. Draag bij voorkeur katoenen of wollen sokken voor een betere ventilatie. Maak eens een afspraak met een reflexzonetherapeute!

Herkennen van stress

Which of these is stress? (Excerpt from: how to survive unbearable stress – Steven Burns).

Recognizing Stress:

• You receive a promotion at work.
• Your car has a flat tire.
• You go to a fun party that lasts till 2:00 a.m.
• Your dog gets sick.
• Your new bedroom set is being delivered.
• Your best friend and his wife come to stay at your house for a week.
• You get a bad case of hay fever.
• All of the above.

ALL OF THESE ARE STRESS

If you are used to thinking that stress is something that makes you worry, you have the wrong idea of stress. Stress is many different kinds of things: happy things, sad things, allergic things, physical things. Many people carry enormous stress loads and they do not even realize it!

WHAT IS STRESS?

We are all familiar with the word “stress”.

Stress is when you are worried about getting laid off your job, or worried about having enough money to pay your bills, or worried about your mother when the doctor says she may need an operation. In fact, to most of us, stress is synonymous with worry. If it is something that makes you worry, then it is stress.

Your body, however, has a much broader definition of stress. TO YOUR BODY, STRESS IS SYNONYMOUS WITH CHANGE. Anything that causes a change in your life causes stress. It doesn’t matter if it is a “good” change, or a “bad” change, they are both stress. When you find your dream apartment and get ready to move, that is stress. If you break your leg, that is stress. Good or bad, if it is a CHANGE in your life, it is stress as far as your body is concerned.

Even IMAGINED CHANGE is stress. (Imagining changes is what we call “worrying”.) If you fear that you will not have enough money to pay your rent, that is stress. If you worry that you may get fired, that is stress. If you think that you may receive a promotion at work, that is also stress (even though this would be a good change). Whether the event is good or bad, imagining changes in your life is stressful.

Anything that causes CHANGE IN YOUR DAILY ROUTINE is stressful.
Anything that causes CHANGE IN YOUR BODY HEALTH is stressful.
IMAGINED CHANGES are just as stressful as real changes.

Heb je behoefte aan een goed gesprek om je stress “los te laten” maak eens een afspraak!

Verkoudheid

Als de “R” weer in de maand is, is het super belangrijk extra aandacht te besteden aan je afweersysteem. De beestjes die verkoudheid veroorzaken lijken actiever te worden en om je heen wordt gehoest en geproest en voordat je het weet ben je besmet. Naast een normale hygiëne (handen wassen en regelmatig ontsmetten met een speciaal doekje of ontsmettende gel) is een sterk afweersysteem de beste manier om een verkoudheid te voorkomen. Als het afweersysteem verzwakt is, kunnen infecties gemakkelijk toeslaan.

Regelmatig lichaamsbeweging nemen is een belangrijk onderdeel van een gezonde levenswijze. Het ondersteunt de stofwisseling en je afweersysteem, waardoor je lichaam verkoudheden gemakkelijker kan afweren. Een dagelijkse wandeling in de frisse lucht is een goed begin. Vooral kinderen moeten aangemoedigd worden om lichamelijk bezig te zijn.

Zorg voor voldoende slaap en vermijd onnodige spanningen. Onderzoek heeft uitgewezen dat stress de effectiviteit van het afweersysteem vermindert.

Zorg voor een evenwichtige voeding. Eet vers fruit en groenten. Citrusvruchten, paprika’s, spinazie en broccoli zijn uitstekende bronnen van belangrijke vitaminen. Denk ook eens aan extra vitamine C en D in de vorm van een voedingssupplement.