Rust in jezelf (Leren Ontspannen)

De reden dat ik deze cursus aanbied is dat ik in mijn praktijk steeds weer opmerk, dat mensen behoefte hebben aan rust en dat uitwisseling van ervaringen heel goed werkt.

Inschrijving voor de cursus kan per avond.

Komende datum:
Woensdag 13 september 2017 van 19:30 – 21:00 uur.
Andere data worden later bekendgemaakt.

N.B. In overleg is het mogelijk op andere data en op een andere locatie deze cursus te geven.

Wat kun je verwachten van de cursus?

In deze cursus wordt gewerkt met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk om situaties te schetsen, naar te kijken en oplossingen te vinden en doen we oefeningen en meditaties. Tussen de lessen in kun je het geleerde in de praktijk toepassen. Zo nu en dan (met mooi weer) gaan wij erop uit om een meditatieve wandeling te maken.

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die er behoefte aan heeft weer rust te ervaren, weer in contact te komen met zichzelf of met persoonlijke groeiprocessen aan de slag te gaan.
De groepsgrootte is maximaal 4 personen, je krijgt dus voldoende aandacht.

Hoe kom je tot rust?

Er zijn verschillende manieren om tot rust te komen. In de cursus zal ik me voornamelijk bezig houden met de ademhaling en aarden (gronden). Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik gemerkt heb dat het een goed toepasbare manier is om bij jezelf te komen en te blijven.

Wat is aarden (gronden)?

Denk eens aan: je voortbewegen, weten waar je staat, weten welke richting je heen gaat, met beide voeten op de grond staan, stevig staan. Misschien kun je zelf nog iets bij dit rijtje bedenken.
Als ik een van deze uitdrukkingen onder de loep neem, bijvoorbeeld “weten waar je staat”, zou ik je kunnen vragen “weet je waar je staat?” Je kunt daarbij verder denken dan letterlijk staan, op je twee voeten, op de stoeptegels voor je huis. Je zou kunnen denken aan je positie binnen je gezin of je baan.
Veel onzekerheden kun je beter aanpakken met een goede aarding (gronding). Uiteraard betekent dit dat je aan jezelf gaat werken en ik hoop je daarbij goede tools aan te kunnen reiken.

De ademhaling

Als we ons bewust worden van onze ademhaling worden we ons bewust van ons lichaam. Terwijl we onze ademhaling observeren, vertraagt het hersengolf ritme zich tot dat van de in- en uitademing.

Het vertragen van de hersengolven en het afstemmen van het bewustzijn op het lichaam zijn twee dingen die je zullen helpen je prettiger te voelen.
Een juiste ademhaling vermeerdert je kracht, je vitaliteit en je gevoel van welzijn. Dit maakt het niet alleen beter mogelijk in het hier en nu te zijn, maar het maakt het ook aangenamer.

Wat je ook doet, zolang je leeft, adem je. Bij iedere inademing wordt zuurstofrijke lucht via de neusgaten ingezogen. Op weg naar de longen passeert deze lucht een complex filtersysteem. Deze filters reinigen de ingeademde lucht van stof, verontreinigingen en andere irriterende bestanddelen. Via de keelholte daalt de lucht af door de luchtpijp en verdeelt zich over beide bronchiën en hun vertakkingen. Via deze nauwe doorgangen worden de longblaasjes met lucht gevuld. De longblaasjes zijn omgeven door haarvaten die het koolzuur in het bloed afgeven aan de longblaasjes en in plaats daarvan zuurstof in het bloed opnemen. Het koolzuurgas verlaat het lichaam met de verbruikte lucht uit de longen.

Het belang van de ademhaling

Het belang van de ademhaling is door talloze verschillende culturen in de loop van de geschiedenis onderkend.

De Chinese geneeskunst leerde dat de longen tot taak hebben het lichaam kracht te geven. Dat is omdat de in het bloed opgenomen zuurstof energie naar alle uithoeken van het lichaam wordt getransporteerd om in de lichaamscellen te worden verbrand.

Als we voldoende zuurstof krijgen voelen we ons energiek en vitaal, verloopt de spijsvertering goed en is ons denken helder en geconcentreerd.

Gemiddeld hebben we per dag zo’n 20.000 ademcycli (inademing-rust-uitademing-rust).

Veel mensen schenken niet of nauwelijks aandacht aan de ademhaling. Om uiteenlopende redenen, bijvoorbeeld stress, angst en andere opgekropte emoties ademen veel mensen alleen met de borst. Dat betekent dat we met iedere ademhaling veel minder zuurstof opnemen in ons organisme dan mogelijk is.

Een correcte ademhaling heeft bijvoorbeeld grote invloed op ons vermogen om in het hier en nu te zijn. Om te beginnen heeft zij een versterkende invloed op het zenuwstelsel. Als dat sterk is, kan de energie veel beter ons lichaam doorstromen.

Een betere ademhaling helpt je vrijwel onmiddellijk tot rust te komen en beter bij jezelf te blijven. Er zijn mooie oefeningen voor, waarbij je dat direkt, zelf,  kunt ervaren.

N.B. De cursus is geen vervanging voor therapeutische begeleiding.

Data, plaats en tijd

De cursus wordt gegeven in mijn praktijk op nader vast te stellen donderdagavonden van 19:30 – 21:00 uur.

Kosten

Cursuskosten € 15,- per avond.

Inschrijving

Voor nadere informatie en inschrijving kun je mij bellen (015-2570775) of mailen.